Hatha jóga

Hathajóga je druh jógy, jejíž nejdůležitější součástí jsou ásany, fyzická cvičení, pránájáma, dechová cvičení určená k ovládání
dechu a také meditace aneb klidnění mysli.

Jin jóga je součástí Hatha jógy, nezapojuje svaly, ale dává nám možnost procvičit hlouběji umístěné tkáně jako jsou klouby, vazy, fascie a kosti.  Nevyužíváme tělo, abychom se dostali do ásany – využíváme ásanu, abychom se dostali do těla.

Provádět jin jógu např. můžeme:

•Když jsou svaly nezahřáté (takže „nepřeberou“ zátěž hlubším tkáním)

•Brzy ráno (když jsou svaly nejvíce vychladlé)

•Pozdě večer před spaním (abychom zklidnili mysl)

Před aktivním jang jógovým cvičením (opět než se svaly příliš zahřejí)

•Na jaře nebo v létě (abychom vyrovnali přirozeně aktivní – jangová období v roce)

•Když se nacházíme ve velmi hektickém období (abychom vyrovnali jangové energie ve svém životě)

•Po dlouhém cestování (cestování je z podstaty jangové, i když během něj často sedíme)

•Během menstruačního cyklu (pro uchování energie)

Relaxace

Každá lekce hathajógy začíná i končí relaxací. Na začátku v kombinaci s dechovým cvičením se tělo prohřeje. Prohřátí je velice důležité, hlavně z hlediska zamezení jakýmkoliv případným zraněním, jelikož v aktivní józe se sval propracovává více do hloubky a doporučuje se ho předem uvolnit. Lekce končí relaxací proto, aby se zrelaxovaly svaly i ostatní tkáně a znásobily účinky všech ásan, kterými si naše tělo prošlo. Relaxujeme s hudbou nebo v tichosti.

Zapojení dechu

Hathajóga je stylem jógy, který spojuje dech s delší výdrží v jednotlivých ásanách. Cílem je zapojit každý sval v těle, zklidnit
mysl a pozici jemně prodýchat. Pozdravy slunci stejně jako dechová cvičení mají tělo prohřát. Jsou asi jedinou částí hathajógy, kterou lze považovat za více dynamickou-jangovou, a občas je též zařazujeme do našich lekcí.

Asány

Hatha jóga spojuje dva typy energie, kdy ha je sluneční energie a tha je energie měsíční. Proto se i během ásan má každé pozici dát pozice protilehlá, která danou ásanu vyrovná. Předklonu záklon, balanční pozici pozice statická a tak dále. Zařazujeme jak pozice ve stoje, tak pozice v leže, balanční ásany, jemné záklony, ale také předklonové pozice. Každá lekce by měla být komplexní a měla by zapojit svaly celého těla. Hathajóga hledá rovnováhu, která pokud se najde ve fyzickém těle, přenese se vzápětí do mysli.

Práce s myslí

Jakmile se naučíme ovládat své tělo, naučíme se ovládat i svou mysl. A zjistíme, že každá pozice vychází z mysli, a někdy nám nejde jen proto, že ji naše mysl zkrátka blokuje. A tak když si v hlavě nastavíme, že naše páteř je ohebná, že tu či onu ásanu v pohodě zvládneme, tak ji opravdu zvládneme, protože hlava bude uvolněná. Toto pak můžeme v širším pojetí aplikovat v různých situacích našeho běžného života.

Učitelé

Každý učitel vede svou jógovou praxi jiným způsobem, každý do toho vkládá sám sebe. Nenaleznete proto dvou stejných lekcí, ani dvou stejných učitelů, ale pokaždé to budete hlavně vy sami, s kým budete pracovat. Naše lekce jógy jsou navíc obohacené o prvky z Iyengar jógy.která dbá na preciznost provedení ásán.

Rady pro studenty: cvičte, poznejte tak své tělo, mysl a své limity. Naučte se využívat svůj dech. Naučte se v hektické době najít si čas na sebe samé a alespoň na chvilku se zastavit. Protože tělo máme jen jedno na celý život a měli bychom se o něj správně starat.